Podrobný program kurzu

Středa 2. 7. - úterý 8. 7. 2025   -   Montessori Na Beránku, Praha  

1. den - lektor: Claus-Dieter Kaul

  • Základní principy moderního učení - zvláštnosti 3. vývojového stupně z pohledu Montessori pedagogiky, vývojové psychologie a neurobiologie.
  • Prezentace úspěšných projektů Dětí Země v německých školách (filmová dokumentace)
  • Prezentace tří vývojových fází na základě zkušeností s pomůckou Velká trinomická krychle

2. den - lektor: Claus-Dieter Kaul

  • Další varianty práce s Velkou trinomickou krychlí
  • Týmová hra - stavba věže
  • Význam kultury jídla - prezentace projektu Děti Země v Praze v ZŠ Na Beránku.

3. den - lektor: Dr. Flora Niess

  • Význam projektové práce ve 3. vývojové fázi, kdy jevy jsou více chápány v souvislostech přesahujících jednotlivé vzdělávací oblasti. Ve scénářích výuky zažijí účastníci v konkrétních projektech různé přístupy k přírodním a společenským vědám, kultuře a umění.
  • Vzdělávací impulzy, stimulace představivosti, přístup člověka ke světovému dění, afektivní přístup
  • Vzdělávací prostředí v projektovém učení - Pomozte nám, abychom to společně udělali sami, význam zapojení do skupiny vrstevníků i do celosvětové komunity
  • Faktory úspěšného projektového učení
  • Příklad dokončeného projektu, faktory úspěchu (Po celou dobu kurzu jsou k dispozici složky vzorových projektů spolu s vybranou literaturou k tématu)
  • Projektová metoda Design Thinking

4. den -  lektor: Dr. Flora Niess

  • Jak zahájit projektové vyučování ve škole
  • Přirozené absorbování místo tlaku - umožňuje v projektovém učení vnitřní motivaci
  • Práce s textem
  • Prvky úspěšného brainstormingu
  • Skupinové práce na projektech - prezentace, zpětné vazby

5. den - lektor: Dr. Flora Niess

  • Aspekty podpory učení
  • Praktické cvičení na příkladu matematického projektu, který se opírá o vnitřní motivaci studentů, práce v mezioborových týmech, sémantická analýza, brainstorming
  • Závěrečná reflexe

6. den - lektor: Birgitta Berger

  • Jazyk jako nástroj komunikace a setkávání se s ostatními lidmi, se světem, se sebou samým
  • Jazyková biografie
  • Autonomní vzdělávání s jazykovým deníkem, autentickou jazykovou tvorbou a vlastními materiály
  • Práce se slovní zásobou

7. den - lektor: Birgitta Berger

  • Význam studia cizích jazyků v dospívání, autonomie žáka a klíč k úspěšnému studiu jazyků v tomto období
  • Historie anglického jazyka
  • Práce s gramatikou podle Montessori principů
  • Rozšířené čtení a jazykové projekty

Čtvrtek  7. 8. - středa 13. 8. 2025 -  ZŠ Montessori Kladno

1. den - lektor: Claus-Dieter Kaul

  • Podrobná zpětná vazba z 1. bloku s jednotlivými účastníky
  • Prezentace projektu Děti Země v kladenské škole, návštěva tříd, pozemků, beseda s učiteli školy.
  • Rozdělení do projektových skupin a plánování práce na projektech na celý týden

2. den - lektor: Heike Kahler

  • Jazyk jako prostředek k vyjádření dospívajícího žáka, řeč těla, práce s textem a kreativní psaní v projektové práci
  • Sémantika - vědomí síly jazyka
  • Reciproční čtení
  • Recepce dramatu jako sociální konstrukt

3. den - lektor: Heike Kahler

  • Práce s textem a kreativní psaní v projektové práci
  • Tvorba textu - Metody intuitivního psaní
  • Digitální a analogová tvorba textu
  • Od individuálního názoru k rozumné diskusi (sociometrie a individuální pohled)

4. den - lektor: Lisa Lugo

  • Sebevyjádření pomocí hudby a tance při hledání své osobnosti
  • Tělesné vědomí osobního prostoru, objevování prostoru, formování těla, zkoumání, vnímání
  • Proces tvorby pohybu
  • Od improvizace k designu - práce napříč tématy - pouliční umění
  • Identita, kreativita, strukturovaná improvizace
  • Graffiti

5. den - lektor: Lisa Lugo

  • Stimulace kreativity, vytváření příležitostí k projevu
  • Rozcvičení těla, skupinové dynamické hry
  • Práce napříč tématy - Street Art, USA, Hip Hop
  • Tanec a literatura
  • Kulturní výchova, lidový tanec
  • Reflexe, zpětná vazba

6. den - lektor: Annalena Maas

  • Vnímání učitele žáky a rodiči - jejich emoce, pocity, fyzické a morální hodnoty, jak učitel působí na druhé
  • Jaká je role učitele, výraz, řeč těla. Využití hlasu, zpěvu, herectví, gest Výrazové prostředky, vnitřní a vnější postoj
  • Využití tělesných cvičení a různých způsobů dýchání, cvičení k eliminaci stresu
  • Význam práce s hlasem, hlasová cvičení, vyjadřování různých zvuků a emocí
  • Práce ve skupinách - dramatizace situací, řešení konfliktů, rozbor předvedených rolí, zpětná vazba
  • Spojitosti mezi emocemi a tělesnými pocity

7. den - lektor: Annalena Maas

  • Diskuze k tématům předchozího dne, vnímání změn ve vlastním těle, relaxační cvičení - práce ve skupinách
  • Dramatizace, hry přispívající k upevnění osobnosti učitele a zvládání složitých situací
  • Význam gestikulace - cvičení s hudbou

Čtvrtek  2. 7. - středa 8. 7. 2026 - Montessori škola v Landau a farma Gut Hohenberg

1. den -lektor: Claus Dieter Kaul

  • Prohlídka školy v Německu, prezentace práce a projektu Děti Země v německé škole.
  • Představení jednotlivých oblastí práce ve škole
  • Podrobná zpětná vazba z předešlých setkáních, využívání zkušeností získaných v kurzu v dosavadní praxi

2. den - lektor: Stephan Haas

"Věda a umění" - paralelní práce v týmech. Projekty ve školní výtvarné dílně umění a řemesel, projekty na téma "zažít a tvořit učební procesy v přírodních vědách", umění v kuchařských projektech.

  • Plánování týdne, rozdělení do skupin, výběr materiálů pro jednotlivé projekty
  • Zásady bezpečnosti práce, pět vzdělávacích programů - farma a polní práce, kuchyně, práce s hospodářskými zvířaty, pekárna, farmářský obchod - výběr vzdělávacího programu účastníky
  • Výtvarná dílna - pracovní techniky v kreativní a umělecké oblasti
  • Rozvrh pracovní doby a plánování činností v jednotlivých projektech - umělecký, řemeslný, vědecký

3. den - lektor: Stephan Haas

  • Účast v projektu z předchozího dne
  • Reflexe a klíčové otázky k práci na farmě
  • Aktivní vytváření kontextu teoretických prvků plánu Děti Země
  • Workshop - Nápady pro rozvoj, kompromisy ve městě - jak realizovat projekt Děti Země bez farmy, prvky skutečného plánu Děti Země, prezentace výsledků skupinové workshopu
  • Spojení umění a přírodních věd, základní kameny vývojových fází na cestě k plánu Děti Země

4. den - lektor: Stephan Haas

  • Kvalitativní požadavky na Montessori školu, vývoj nabídky, možnosti rozbití pevných struktur v rozvrhu
  • Příklad plánování přírodního vědeckého projektu, možnosti realizace, mezioborový přístup
  • Práce na vlastních projektech v oblasti vědy a umění
  • Literární kavárna

5. den - lektor: Stephan Haas

  • Vědecké zkoumání ohně, smyslů, udržitelnosti, ekosystému potoků, lesního ekosystému - skupinová práce
  • Práce na vlastních uměleckých nebo vědeckých projektech ve výtvarné dílně
  • Noční skřeti - výlet za netopýry

6. den - lektor: Stephan Haas

  • Pokračování ve skupinové práci - Vědecké zkoumání ohně, smyslů, udržitelnosti, ekosystému potoků, lesního ekosystému
  • Práce na vlastních uměleckých nebo vědeckých projektech ve výtvarné dílně
  • Umělecký design v přírodě a s využitím přírody

7. den - lektor: Stephan Haas

  • Skupinové prezentace projektů
  • Závěrečná zpětná vazba, společné ukončení


Pondělí 17. 8. - neděle 23. 8. 2026- ZŠ Montessori Trutnov

1. den - lektor: Claus-Dieter Kaul

  • Podrobná zpětná vazba účastníků k předešlému bloku, sdílení zkušeností s využitím získaných poznatků v praxi
  • Prezentace projektu Děti Země v trutnovské škole, beseda s učiteli, zpětná vazba, zkušenosti ze škol.

2. den - lektor: Barbara Pollok

  • Vztah k sobě samému a k ostatním
  • Orientace a cílená práce se silnými stránkami, ctnostmi a hodnotami
  • Ticho a mír s Marií Montessori - cvičení ticha a všímavosti jako základ pro budování vztahů
  • Příklad mimoškolního projektu k sebereflexi při hledání vlastního cíle a orientace při ukončení školní docházky
  • Přechodové rituály na konci školní docházky

3. den - lektor: Barbara Pollok

  • Sebereflexe a empatie: rozpoznání a pojmenování pocitů a potřeb
  • Teorie konfliktů, řešení konfliktů, konfliktní kultura ve škole
  • Vedení obtížných rozhovorů, hledání řešení (např. s rodiči)
  • Obtížné situace ve třídě

4. den - lektor: Jens Vilela Neumann

"Jsem učitel - způsoby, jak vystupovat a konat autenticky". Jak může být vlastní identita učitele součástí vyučování? Jak může učitel vyjádřit osobní zájmy, emoce a pocity během vyučování? Jak využít svoji kreativitu a na základě vyučování tvořit vlastní hry, improvizace nebo divadlo?

  • Představení jednotlivců, tělesné procvičení, jednoduché dramatizace
  • Paradigma "já"
  • Model ledovce - co znamená
  • Pozorování a rozbor komunikace na ukázce profesionálního herce
  • Morfování emocí - filmový a divadelní styl
  • Cvičení projevu, vyjádření různých emocí v mluveném projevu - dramatická cvičení
  • Jak správně podávat zpětnou vazbu, řízený dialog, nenásilná komunikace
  • Dechová cvičení, relaxace
  • Rétorická cvičení na oblíbená témata
  • Konflikt - práce ve skupinách - simulace a analýza konfliktu, úrovně, eskalace. Dramatická cvičení.

5. den - lektor: Jens Vilela Neumann

  • Improvizace - proč jsem učitelem, způsoby, jak vystupovat a konat autenticky, správné načasování kladení otázek
  • Týmové role podle Belbina
  • Způsoby vyjadřování - improvizace, prezentace, rozbor, zpětná vazba
  • Divadlo ve třídě - klady a zápory, základní prvky improvizace

6. den -lektor: Luise Haeggqwist

"Matematika - mezi projektovým vyučováním a přípravou na zkoušky". Názornost a prostor pro krásu matematiky i na druhém stupni ve škole. Zábavná práce v matematických projektech, ale i terapeuticko-pedagogické přístupy k učení a k úzkosti ze zkoušek, psychovzdělávání a podpora odolnosti v druhostupňovém vzdělávání, řešení napětí mezi koncepcí školy a přípravou na zkoušky - vše na příkladu matematiky.

  • bariéry ve výuce a možné psychické bloky v matematice
  • výpočet procent, procentové části a základu s perlovým materiálem, odvození vzorce pro výpočet
  • praktická cvičení
  • pohybová hra
  • rovnice řešené pomocí rovnicového rámu
  • rovnice o dvou neznámých, vyvození pravidla
  • samostatná práce, reflexe

7. den -lektor: Luise Haeggqwist

  • stresové reakce v učení
  • soustava linearních rovnic
  • odmocniny
  • dvojčleny a geometrické vyjádření dvojčlenů, dekanomický čtverec, binomická krychle
  • souřadnicový systém
  • graf lineárních a kvadratických funkcí
  • samostatná práce a reflexe

19. - 20. 9. 2026, Kladno:

Závěrečné kolokvium.