Podrobný program kurzu
Středa 2. 7. - úterý 8. 7. 2025 - ZŠ Montessori Na Beránku, Praha
1. den - lektor: Claus-Dieter Kaul
- Základní principy moderního učení - zvláštnosti 3. vývojového stupně z pohledu Montessori pedagogiky, vývojové psychologie a neurobiologie.
- Prezentace úspěšných projektů Dětí Země v německých školách (filmová dokumentace)
- Prezentace tří vývojových fází na základě zkušeností s pomůckou Velká trinomická krychle
2. den - lektor: Claus-Dieter Kaul
- Další varianty práce s Velkou trinomickou krychlí
- Týmová hra - stavba věže
- Význam kultury jídla - prezentace projektu Děti Země v Praze v ZŠ Na Beránku.
3. den - lektor: Dr. Flora Niess
- Význam projektové práce ve 3. vývojové fázi, kdy jevy jsou více chápány v souvislostech přesahujících jednotlivé vzdělávací oblasti. Ve scénářích výuky zažijí účastníci v konkrétních projektech různé přístupy k přírodním a společenským vědám, kultuře a umění.
- Vzdělávací impulzy, stimulace představivosti, přístup člověka ke světovému dění, afektivní přístup
- Vzdělávací prostředí v projektovém učení - Pomozte nám, abychom to společně udělali sami, význam zapojení do skupiny vrstevníků i do celosvětové komunity
- Faktory úspěšného projektového učení
- Příklad dokončeného projektu, faktory úspěchu (Po celou dobu kurzu jsou k dispozici složky vzorových projektů spolu s vybranou literaturou k tématu)
- Projektová metoda Design Thinking
4. den - lektor: Dr. Flora Niess
- Jak zahájit projektové vyučování ve škole
- Přirozené absorbování místo tlaku - umožňuje v projektovém učení vnitřní motivaci
- Práce s textem
- Prvky úspěšného brainstormingu
- Skupinové práce na projektech - prezentace, zpětné vazby
5. den - lektor: Dr. Flora Niess
- Aspekty podpory učení
- Praktické cvičení na příkladu matematického projektu, který se opírá o vnitřní motivaci studentů, práce v mezioborových týmech, sémantická analýza, brainstorming
- Závěrečná reflexe
6. den - lektor: Birgitta Berger
- Jazyk jako nástroj komunikace a setkávání se s ostatními lidmi, se světem, se sebou samým
- Jazyková biografie
- Autonomní vzdělávání s jazykovým deníkem, autentickou jazykovou tvorbou a vlastními materiály
- Práce se slovní zásobou
7. den - lektor: Birgitta Berger
- Význam studia cizích jazyků v dospívání, autonomie žáka a klíč k úspěšnému studiu jazyků v tomto období
- Historie anglického jazyka
- Práce s gramatikou podle Montessori principů
- Rozšířené čtení a jazykové projekty
Čtvrtek 7. 8. - středa 13. 8. 2025 - ZŠ Montessori Kladno
1. den - lektor: Claus-Dieter Kaul
- Podrobná zpětná vazba z 1. bloku s jednotlivými účastníky
- Prezentace projektu Děti Země v kladenské škole, návštěva tříd, pozemků, beseda s učiteli školy.
- Rozdělení do projektových skupin a plánování práce na projektech na celý týden
2. den - lektor: Heike Kahler
- Jazyk jako prostředek k vyjádření dospívajícího žáka, řeč těla, práce s textem a kreativní psaní v projektové práci
- Sémantika - vědomí síly jazyka
- Reciproční čtení
- Recepce dramatu jako sociální konstrukt
3. den - lektor: Heike Kahler
- Práce s textem a kreativní psaní v projektové práci
- Tvorba textu - Metody intuitivního psaní
- Digitální a analogová tvorba textu
- Od individuálního názoru k rozumné diskusi (sociometrie a individuální pohled)
4. den - lektor: Lisa Lugo
- Sebevyjádření pomocí hudby a tance při hledání své osobnosti
- Tělesné vědomí osobního prostoru, objevování prostoru, formování těla, zkoumání, vnímání
- Proces tvorby pohybu
- Od improvizace k designu - práce napříč tématy - pouliční umění
- Identita, kreativita, strukturovaná improvizace
- Graffiti
5. den - lektor: Lisa Lugo
- Stimulace kreativity, vytváření příležitostí k projevu
- Rozcvičení těla, skupinové dynamické hry
- Práce napříč tématy - Street Art, USA, Hip Hop
- Tanec a literatura
- Kulturní výchova, lidový tanec
- Reflexe, zpětná vazba
6. den - lektor: Annalena Maas
- Vnímání učitele žáky a rodiči - jejich emoce, pocity, fyzické a morální hodnoty, jak učitel působí na druhé
- Jaká je role učitele, výraz, řeč těla. Využití hlasu, zpěvu, herectví, gest Výrazové prostředky, vnitřní a vnější postoj
- Využití tělesných cvičení a různých způsobů dýchání, cvičení k eliminaci stresu
- Význam práce s hlasem, hlasová cvičení, vyjadřování různých zvuků a emocí
- Práce ve skupinách - dramatizace situací, řešení konfliktů, rozbor předvedených rolí, zpětná vazba
- Spojitosti mezi emocemi a tělesnými pocity
7. den - lektor: Annalena Maas
- Diskuze k tématům předchozího dne, vnímání změn ve vlastním těle, relaxační cvičení - práce ve skupinách
- Dramatizace, hry přispívající k upevnění osobnosti učitele a zvládání složitých situací
- Význam gestikulace - cvičení s hudbou
Čtvrtek 2. 7. - středa 8. 7. 2026 - Montessori škola v Landau a farma Gut Hohenberg
1. den -lektor: Claus Dieter Kaul
- Prohlídka školy v Německu, prezentace práce a projektu Děti Země v německé škole.
- Představení jednotlivých oblastí práce ve škole
- Podrobná zpětná vazba z předešlých setkáních, využívání zkušeností získaných v kurzu v dosavadní praxi
2. den - lektor: Stephan Haas
"Věda a umění" - paralelní práce v týmech. Projekty ve školní výtvarné dílně umění a řemesel, projekty na téma "zažít a tvořit učební procesy v přírodních vědách", umění v kuchařských projektech.
- Plánování týdne, rozdělení do skupin, výběr materiálů pro jednotlivé projekty
- Zásady bezpečnosti práce, pět vzdělávacích programů - farma a polní práce, kuchyně, práce s hospodářskými zvířaty, pekárna, farmářský obchod - výběr vzdělávacího programu účastníky
- Výtvarná dílna - pracovní techniky v kreativní a umělecké oblasti
- Rozvrh pracovní doby a plánování činností v jednotlivých projektech - umělecký, řemeslný, vědecký
3. den - lektor: Stephan Haas
- Účast v projektu z předchozího dne
- Reflexe a klíčové otázky k práci na farmě
- Aktivní vytváření kontextu teoretických prvků plánu Děti Země
- Workshop - Nápady pro rozvoj, kompromisy ve městě - jak realizovat projekt Děti Země bez farmy, prvky skutečného plánu Děti Země, prezentace výsledků skupinové workshopu
- Spojení umění a přírodních věd, základní kameny vývojových fází na cestě k plánu Děti Země
4. den - lektor: Stephan Haas
- Kvalitativní požadavky na Montessori školu, vývoj nabídky, možnosti rozbití pevných struktur v rozvrhu
- Příklad plánování přírodního vědeckého projektu, možnosti realizace, mezioborový přístup
- Práce na vlastních projektech v oblasti vědy a umění
- Literární kavárna
5. den - lektor: Stephan Haas
- Vědecké zkoumání ohně, smyslů, udržitelnosti, ekosystému potoků, lesního ekosystému - skupinová práce
- Práce na vlastních uměleckých nebo vědeckých projektech ve výtvarné dílně
- Noční skřeti - výlet za netopýry
6. den - lektor: Stephan Haas
- Pokračování ve skupinové práci - Vědecké zkoumání ohně, smyslů, udržitelnosti, ekosystému potoků, lesního ekosystému
- Práce na vlastních uměleckých nebo vědeckých projektech ve výtvarné dílně
- Umělecký design v přírodě a s využitím přírody
7. den - lektor: Stephan Haas
- Skupinové prezentace projektů
- Závěrečná zpětná vazba, společné ukončení
Pondělí 17. 8. - neděle 23. 8. 2026- ZŠ Montessori Trutnov
1. den - lektor: Claus-Dieter Kaul
- Podrobná zpětná vazba účastníků k předešlému bloku, sdílení zkušeností s využitím získaných poznatků v praxi
- Prezentace projektu Děti Země v trutnovské škole, beseda s učiteli, zpětná vazba, zkušenosti ze škol.
2. den - lektor: Barbara Pollok
- Vztah k sobě samému a k ostatním
- Orientace a cílená práce se silnými stránkami, ctnostmi a hodnotami
- Ticho a mír s Marií Montessori - cvičení ticha a všímavosti jako základ pro budování vztahů
- Příklad mimoškolního projektu k sebereflexi při hledání vlastního cíle a orientace při ukončení školní docházky
- Přechodové rituály na konci školní docházky
3. den - lektor: Barbara Pollok
- Sebereflexe a empatie: rozpoznání a pojmenování pocitů a potřeb
- Teorie konfliktů, řešení konfliktů, konfliktní kultura ve škole
- Vedení obtížných rozhovorů, hledání řešení (např. s rodiči)
- Obtížné situace ve třídě
4. den - lektor: Jens Vilela Neumann
"Jsem učitel - způsoby, jak vystupovat a konat autenticky". Jak může být vlastní identita učitele součástí vyučování? Jak může učitel vyjádřit osobní zájmy, emoce a pocity během vyučování? Jak využít svoji kreativitu a na základě vyučování tvořit vlastní hry, improvizace nebo divadlo?
- Představení jednotlivců, tělesné procvičení, jednoduché dramatizace
- Paradigma "já"
- Model ledovce - co znamená
- Pozorování a rozbor komunikace na ukázce profesionálního herce
- Morfování emocí - filmový a divadelní styl
- Cvičení projevu, vyjádření různých emocí v mluveném projevu - dramatická cvičení
- Jak správně podávat zpětnou vazbu, řízený dialog, nenásilná komunikace
- Dechová cvičení, relaxace
- Rétorická cvičení na oblíbená témata
- Konflikt - práce ve skupinách - simulace a analýza konfliktu, úrovně, eskalace. Dramatická cvičení.
5. den - lektor: Jens Vilela Neumann
- Improvizace - proč jsem učitelem, způsoby, jak vystupovat a konat autenticky, správné načasování kladení otázek
- Týmové role podle Belbina
- Způsoby vyjadřování - improvizace, prezentace, rozbor, zpětná vazba
- Divadlo ve třídě - klady a zápory, základní prvky improvizace
6. den -lektor: Luise Haeggqwist
"Matematika - mezi projektovým vyučováním a přípravou na zkoušky". Názornost a prostor pro krásu matematiky i na druhém stupni ve škole. Zábavná práce v matematických projektech, ale i terapeuticko-pedagogické přístupy k učení a k úzkosti ze zkoušek, psychovzdělávání a podpora odolnosti v druhostupňovém vzdělávání, řešení napětí mezi koncepcí školy a přípravou na zkoušky - vše na příkladu matematiky.
- bariéry ve výuce a možné psychické bloky v matematice
- výpočet procent, procentové části a základu s perlovým materiálem, odvození vzorce pro výpočet
- praktická cvičení
- pohybová hra
- rovnice řešené pomocí rovnicového rámu
- rovnice o dvou neznámých, vyvození pravidla
- samostatná práce, reflexe
7. den -lektor: Luise Haeggqwist
- stresové reakce v učení
- soustava linearních rovnic
- odmocniny
- dvojčleny a geometrické vyjádření dvojčlenů, dekanomický čtverec, binomická krychle
- souřadnicový systém
- graf lineárních a kvadratických funkcí
- samostatná práce a reflexe
19. - 20. 9. 2026, Kladno:
Závěrečné kolokvium.